a/ rozwój emocjonalny i społeczny
b/ zdobywanie kolejnych doświadczeń w komunikowaniu
c/ dostrzeganie kolegów jako partnerów i pomocników
d/ poznawanie podstawowych zasad dobrego wychowania
e/ sprawianie radości innym – unikanie sytuacji sprawiających innym przykrość
1. Uczucia
Dzieci uczą się rozpoznawać i nazywać uczucia: smutku, szczęścia, złości, radości, zazdrości i zdenerwowania. Poznają sposoby poprawiania własnego samopoczucia.
2. Komunikacja
Dzieci uczą się skutecznej komunikacji: słuchania innych, proszenia o pomoc, mówienia tego, co chcą powiedzieć nawet w niesprzyjających okolicznościach.
3. Nawiązywanie i zrywanie relacji
Dzieci uczą się jak nawiązywać i zachowywać przyjaźnie, jak radzić sobie z samotnością i odrzuceniem. Ćwiczą jak mówić przepraszam i jak godzić się z przyjacielem po sprzeczce.
4. Rozwiązywanie konfliktów
Dzieci uczą się, co mogą zrobić w sytuacji, gdy ktoś je prześladuje lub prześladowane są inne dzieci.
5. Radzenie sobie ze zmianą i stratą
Ta część stanowi refleksję nad radzeniem sobie z utratą najbliższych oraz ze zmianami, zarówno wielkimi jak i małymi.
6. Dajemy sobie radę
Dzieci uczą się znajdowania różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami, pomagania innym, oraz adaptowania się do nowych sytuacji.
„Ochrona przed hałasem”:
a/ kształcenie umiejętności wyróżniania dźwięków w otoczeniu, nazywania i określania ich natężenia;
b/ uświadamianie wpływu człowieka na produkcję dźwięków i poznanie możliwości jej ograniczenia;
c/ uświadamianie, że hałas niekorzystnie wpływa na zdrowie człowieka;
d/ kształtowanie umiejętności eliminowania szkodliwych dla zdrowia dźwięków
„Segregacja odpadów”
a/ poznanie rodzajów odpadów i ich wpływu na środowisko oraz możliwości recyklingu;
b/ kształtowanie umiejętności segregowania odpadów;
c/ zapoznanie z „życiem kompostu” i możliwościami wykorzystania go jako nawozu do ogrodu przedszkolnego;
d/ włączenie rodziców w systematyczne zbieranie surowców wtórnych: puszek, makulatury i innych odpadów oraz szukanie pomysłów na ich wykorzystanie.
1. Współpraca przedszkola z wszystkimi rodzicami,
a szczególnie z Radą Rodziców.
2. Uczestnictwo rodziców w życiu przedszkola:
/zgodnie z kalendarzem imprez/
a/ spotkanie z Mikołajem
b/ przedstawienie Jasełkowe i Wieczerza Wigilijna
w przedszkolu
c/ bal karnawałowy
d/ uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka
e/ spotkanie Wielkanocne
f/ dzień Rodziny
3. Uczestnictwo rodziców w wycieczce autokarowej
dla dzieci z okazji Dnia Dziecka
4. Zaproszenie rodziców do współpracy przy pracach
w ogródku.
5. Zaproszenie do przedszkola rodziców różnych profesji, np.: wojskowy, stomatolog, architekt, strażak, i in.
– wzbogacenie wiedzy o pracy rodziców.
6. Zachęcanie rodziców do zamieszczania w przedszkolnej gazetce własnej twórczości.
7. Zaproszenie rodziców do czytania bajek popołudniami
w grupie, w nawiązaniu do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.